Jaaroverzicht 2021: deel 1

DEN BOSCH – 2021 behoort inmiddels tot het verleden, maar toch blikken we nog even terug op de belangrijkste nieuwsberichten van dat voetbaljaar. Vandaag het eerste kwartaal. De maanden januari, februari en maart, waarin niet alleen een lockdown, maar ook de avondklok het dagelijks leven regeerde. Gevoetbald werd er alleen door de profs, maar desondanks kwamen onder meer Coen Burg, Marco van Loon, Jim Thewessen en Bas van den Berk in het nieuws. Ook Jack de Gier meldde zich en Jizz Hornkamp was zelfs even wereldnieuws.

Januari
4 – Sebastiaan van Bakel, twee seizoenen eerder nog speler van Haarsteeg, maakt op bezoek bij de beloften van FC Utrecht z’n debuut in het betaalde voetbal namens FC Den Bosch.
6 – OSC’45 kiest – tot grote spijt van Kim Niewold – definitief voor de overstap naar het zaterdagvoetbal. Daarmee komt na 75 jaar een einde aan het zondagvoetbal (van het eerste elftal) bij de club.
13 – Wedstrijden blijven verboden, maar de KNVB blijft hoop houden op hervatting van de competitie. Desnoods met een halve competitie.
14 – FC Den Bosch maakt bekend dat Erik van de Ven komend seizoen niet meer de hoofdtrainer is. Ook voor Paul Beekmans is er geen contractverlenging. Wel trekt de club Jeroen Lumu aan. Althans, daar ging men vanuit. Interesse uit Cyprus zorgt er echter voor dat hij alweer vertrekt nog voordat hij überhaupt was begonnen.
15 – Na een 4-0 nederlaag tegen Helmond Sport is Den Bosch hekkensluiter in de Keuken Kampioen Divisie. Het bestuur grijpt in: Van de Ven wordt ontslagen en William van Overbeek, trainer van Emplina, neemt de honneurs waar. Er gaan geruchten dat Wesley Sneijder een van de mensen is die in FC Den Bosch wil investeren.
22 – De KNVB presenteert ‘plan B’. Is het competitievoetbal begin april nog niet gestart, dan komt een zogenoemde ‘Regio Cup’ in beeld.
29 – Zeljko Petrovic wordt de nieuwe hoofdcoach van Willem II, Schijndelnaar Sven Blummel vertrekt naar MVV (foto onder) en FC Den Bosch beleeft een knotsgekke middag. Na een 3-0 en 4-2 achterstand speelt het met 4-4 gelijk bij Excelsior. Jizz Hornkamp tekent voor 4 goals en is – vanwege z’n voornaam – zelfs even nieuws wereldwijd.
29 – Als er íemand is die weet dat voetbal eigenlijk best wel een onbelangrijk deel van het leven is, dan blijkt het Lars Steenbekkers te zijn (foto boven). De 22-jarige centrale middenvelder van v.v. Alem vertelt op onze site dat hij op de corona-afdeling van het JBZ mensen dagelijks ziet strijden om leven en dood.
31 – Coen Burg maakt verrassend bekend dat hij het doel van TGG verruilt voor dat van Be Ready.

Februari
1 – Jack de Gier keert terug bij FC Den Bosch. De voormalig spits uit Schijndel, die tussen 1988 en 1991 tot 35 doelpunten in 96 competitieduels kwam, is de nieuwe hoofdtrainer. CHC trekt Renzo Pereira van OJC Rosmalen aan.
5 – Wij starten met onze succesvolle rubriek ‘Waar gebeurd‘, waarin met name Toon van Uden en Theo van Geffen maandenlang hun grappen en grollen vertelden, maar ook Frank Kusters, Johan Eerhart en Matthew Vos met leuke anekdotes op de proppen kwamen.
7 – Door het seizoen 2020-2021 kan een streep. Het kabinet zet sporten op het laagste pitje, waardoor het haast onmogelijk is dat op korte termijn weer gevoetbald kan worden. Diego Meerveld is na een seizoen alweer weg bij OJC Rosmalen (foto onder). Hij vertrekt naar Roda Boys.
8 – Marco van Loon stapt op bij Jan van Arckel. Hij wordt, nu de competitie niet meer hervat wordt, niet vergoed en is komend seizoen actief bij RKVSC.
17 – 073voetbal.nl is jarig! De website bestaat op deze dag precies 7,5 jaar.
23 – Het kabinet staat trainen toe voor volwassenen, maar dan wel alleen die tot de 27-jarigen. Onderling mogen deze voetballers ook wedstrijden spelen, maar tegen andere clubs mag dat nog niet.
24 – De KNVB zet definitief een streep door alle competities bij de senioren. Alleen de Regio Cup en het jeugdvoetbal bieden nog hoop op wat resterende wedstrijden in dit seizoen.
26 – FC Den Bosch weet na 20 wedstrijden (!) eindelijk weer eens te winnen. Door doelpunten van Hornkamp, Romano Postema en Ryan Trotman wordt Jong FC Utrecht met 3-0 opzij gezet.

Maart
16 – Bas van den Berk vertrekt na het seizoen van Real Lunet naar BLC, waar hij samen gaat spelen met z’n broer Jori.
17 – TGG haalt Jim Thewessen terug van BVV. De keeper vertrok in 2017 nog naar Maliskamp (foto onder), om aan meer minuten te komen. Na één (afgebroken) seizoen BVV is hij terug op De Donken, als opvolger van Coen Burg.
19 – Ook FCK/De Hommel presenteert z’n eerste spelers voor het nieuwe seizoen. De neefjes Ismail en Aboubakr Ouaddouh komen naar de Bossche zaaleredivionist.
24 – De langslepende rechtszaak tussen FC Den Bosch en Kakhi Jordania krijgt weer een vervolg. Beide partijen komen er opnieuw niet uit, waarna de rechter op 9 juni definitief een uitspraak zal doen.
25 – Door het uitblijven van versoepelingen komt er ook een einde aan de jeugdcompetities van dit seizoen. Op 9 april hoopt de KNVB wel de indelingen van de Regio Cup (voor de jeugd) bekend te maken.

Morgen deel 2 van ons jaaroverzicht, waarin we het tweede kwartaal belichten en onder meer verschillende transfers bij Emplina, de Bossche invasie van Velddriel, de driedubbelslag van RKKSV én een stap naar Feyenoord aan bod komen.

Foto’s: Joep von Berg  | Jan Verhoeven