Jaaroverzicht 2021: deel 3

DEN BOSCH – We kijken deze eerste week van het jaar, met een samenvatting van de belangrijkste nieuwsberichten, terug op het voetbaljaar 2021. Vandaag de zomermaanden en start van het huidige seizoen, toen we éindelijk als vanouds het voetballen weer konden oppakken, maar sommige clubs ook dieptepunten meemaakten.

Zie ook:
Jaaroverzicht 2021: deel 1 (03-01-’22)
Jaaroverzicht 2021: deel 2 (04-01-’22)

Juli
3 – FC Den Bosch start het seizoen met de jaarlijkse openingswedstrijd tegen Nooit Gedacht. Mede door twee goals in de slotfase zegeviert Den Bosch met 2-5.
9 – De nieuwe competitie-indelingen worden bekendgemaakt. Hoewel de KNVB aangaf dat er in principe niets zou veranderen, is dat met name in de 3e klasse wel degelijk het geval. BVV, TGG en FC Engelen worden naar 3B geplaatst en in 3C zijn clubs als RKTVC, FC Schadewijk en Margriet toegevoegd. In ‘onze’ 4e klasse is alleen VCB (als vervanger van het naar de lagere seniorenklasse verhuisde HHC’09) een nieuwkomer. De reacties van trainers en spelers uit zowel 3B als 3C zijn wisselend.
18 – De geïmproviseerde ‘voor-voorbereiding’ van de amateurclubs eindigt met Nemelaer tegen SVSSS. Net als de openingswedstrijd van deze periode waarin wedstrijden spelen eindelijk weer is toegestaan, levert ook deze derby de nodige doelpunten op: 5-4 voor Nemelaer.
18 – De hoge waterstand van de Maas zorgt voor problemen. Onder meer in Alem, waar het sportpark blank staat na een overstroming (foto onder).
20 – Een regionale speelster meldt zich op de Olympische Spelen. Joëlle Smits uit Hintham wordt alsnog toegevoegd aan de selectie van scheidend bondscoach Sarina Wiegman. Ze komt helaas geen minuut in actie.
21 – FC Den Bosch wordt definitief (deels) overgenomen door de Amerikaanse investeringsgroep Pacific Media Group. Het inmiddels flink uitgeklede eerste elftal verliest later op de dag wel vriendschappelijk met 2-0 bij UNA.
30 – Ook het afsluitende duel van de voorbereiding wordt door FC verloren van een amateurclub: 0-1 tegen TEC. Op deze dag wordt ook de pouleindeling van het bekertoernooi bekend. Die levert weer mooie affiches op.

Augustus
6 – De voorbereiding verliep behoorlijk moeizaam, maar FC Den Bosch is (na de 2-0 zege op Helmond Sport) wél voor een dag de koploper in de Keuken Kampioen Divisie. Basisdebutant Ryan Leijten (talent uit Boxtel) tekent voor het openingsdoelpunt.
7 – OJC Rosmalen wordt laatste op het eigen Pre Season Tournament, dat door UNA wordt gewonnen.
8 – Meer (lager acterende) clubs beginnen al aan hun voorbereiding. DSC en RKVSC verliezen allebei wel, met 5-2 en 5-1 van Jong Blauw Geel’38 en FC Drunen.
10 – EVVC-bestuurslid Frans van Zoggel overlijdt op 60-jarige leeftijd na een slopende ziekte. Anderhalf maand eerder hadden de EVVC’ers nog op indrukwekkende wijze afscheid genomen van ‘Mister EVVC’ (foto boven).
18 – Den Bosch is een profvoetballer armer. Jordy Thomassen neemt afscheid van Helmond Sport en zet z’n carrière voort bij De Treffers.
31 – FC Den Bosch krijgt groen licht voor de Amerikaanse overname. Ook raakt het talent Ringo Meerveld kwijt aan Willem II (foto onder). De Tilburgse eredivisionist maakt 750.000 euro over en stalt bovendien Victor van den Bogert en Rick Zuijderwijk in De Vliert.

September
5 – Het eerste officiële weekend voor het amateurvoetbal sinds 10/11 oktober 2020! In de eerste bekerronde vallen met name de vijfdeklassers (in positieve en negatieve zin) op. Den Dungen (12-0), FC Engelen (10-0), Schijndel (11-0), Avanti’31 (9-1) en DSC (7-0) bereiken monsterscores. Maar daarentegen stunten ook laagvliegers bij derdeklassers: Wadenoijen en Ophemert winnen bij Zwaluw VFC (3-4) en Haarsteeg (2-3). OJC Rosmalen is al begonnen aan de competitie en wint met 2-0 van Silvolde.
8 – Stadion De Vliert bestaat 70 jaar.
19 – Twaalf regioclubs bereiken de tweede bekerronde. In de poule die gevormd wordt door Hedel, BVV, BMC en Maliskamp blijft het tot het laatst spannend en laat uiteindelijk Hedel verrassend haar hoger spelende opponenten achter zich.
23 – Een opvallend gezicht op de training van BMC: niemand minder dan Jordens Peters, zelf nog jeugdspeler op De Brand geweest, traint mee met het eerste elftal. Tot een rentree komt het niet. Peters gaat later in het jaar aan de slag als technisch directeur bij Roda JC.
27 – Helvoirt, Vlijmense Boys, Wilhelmina en RKVSC zijn koploper na de eerste competitieronde voor de 1e t/m 5e klasse. Voor de Velddrielnaren is het zelfs de eerste competitiezege in 2,5 jaar (!). Her en der zijn er spectaculaire wedstijden: CHC – Vianen Vooruit 4-4, TGG – FC Engelen 2-2 (foto onder) en OJC wint met 0-6 van EHC.
30 – De loting van de tweede bekerronde levert o.a. opnieuw een confrontatie op tussen OJC Rosmalen en TGG. Die zou vorig jaar al plaatsvinden, maar toen kwam het er niet van.

Morgen het vierde en laatste deel van ons jaaroverzicht. Dan blikken we logischerwijs terug op de laatste drie maanden van 2021, die opnieuw deels geregeerd werden door coronaperikelen, maar gelukkig ook nog veel voetbalhoogtepunten kenden.

Foto’s: Gerald van Zanten | Jan Verhoeven